De beste naam voor je bedrijf

Iedereen die voor zichzelf wil starten komt ongetwijfeld op het punt, wat wordt mijn bedrijfsnaam? Bedrijven als bakkers en bouwbedrijven voegen vaak simpelweg hun achternaam toe, internetbedrijven daarentegen hebben vaak de meest aparte namen. En dan heb je ook nog de trendy bedrijfsnamen zoals alle zogenaamde ‘bird’ bedrijven als moneybird, travelbird en Jobbird. Het lijkt soms zo simpel tot je zelf je eigen bedrijfsnaam moet bedenken, maar hoe kies je een goede naam voor je bedrijf en waar moet je rekening mee houden?


1.

Wees duidelijk


Of je nu websites bouwt, bouwvakker bent of een bakkerszaak begint: zorg ervoor dat je bedrijfsnaam duidelijk weergeeft welk product of welke dienst u namens de onderneming aanbiedt. Dit kan je simpel doen door letterlijk de ‘soortnaam’ toe te voegen aan de handelsnaam zoals Travelbird, Bouwbedrijf de Vries of Fotofabriek . Als je moet gaan uitleggen wat het verband is kan je er van uitgaan dat je een verkeerde naam hebt.. Van de andere kant, de meest rare bedrijfsnamen blijven soms ook het beste hangen..zie het volgende punt!

2.

Zorg voor creativiteit


Een opvallende naam blijft hangen bij klanten en maak je bedrijf makkelijker vindbaar op internet. Hoe origineel je naam kan zijn, hangt overigens wél af van de activiteiten van je bedrijf. Een makelaar zal doorgaans wat minder speels omgaan met zijn bedrijfsnaam dan een bureau voor opmaak en vormgeving.

3.

Voorkom dubbeling


Bent u geen ster in het bedenken van een geschikte naam en denkt u het uzelf makkelijk te maken door u te laten inspireren door andere ondernemers? Pas op, want je bedrijfsnaam mag namelijk niet teveel lijken op een bestaande handelsnaam. Noemt je jouw nieuwe buurtsuper bijvoorbeeld ‘C2000′, dan kunt u bezwaren verwachten van de landelijke supermarktketen. Denk er ook aan dat je naam niet misleidend mag zijn. Bent u zelfstandig ondernemer, maar noemt je je bedrijf Samson & Partners? Dan kan dit voor problemen zorgen.

4.

Maak je naam niet te lollig


Verwar creativiteit niet met humor. Maak je naam niet te lollig, want een ‘te’ grappige bedrijfsnaam kan bij potentiële klanten het idee wekken dat u niet professioneel met uw vak omgaat en daarbij ook het uitvoeren van opdrachten niet al te serieus neemt. Eigenlijk sluit dit aan bij punt2, het hangt gewoon af van de activiteiten van je bedrijf

5.

Geef je naam de ruimte


Voorkom dat je met je naam je bedrijfsactiviteiten teveel afkadert, anders zul je nooit voor andere diensten gevraagd worden. Als je je bedrijf ‘Schoenenexpert’ noemt verwacht je niet zo snel dat ze ook kleding verkopen. Met een bredere naam, bereik je ook een grotere doelgroep.

6.

Test je naam


Tevreden over de naam die je hebt bedacht? Test uit of anderen hem net zo geniaal vinden als jijzelf. Vraag familieleden en vrienden, maar ook de ondernemers uit je netwerk welke associatie zij maken bij het horen van de naam.

7.

Check je naam


Dit laatste punt slaat eigenlijk weer aan op punt drie. Controleer niet alleen of de bedrijfsnaam al bestaat, maar ook of de domeinnaam nog niet geclaimd is

Bron: mkbservicedesk.nl

Deel de allerbeste!
de allerbeste.nl   De beste naam voor je bedrijf   facebook0de allerbeste.nl   De beste naam voor je bedrijf   twitter0de allerbeste.nl   De beste naam voor je bedrijf   google0de allerbeste.nl   De beste naam voor je bedrijf   reddit0de allerbeste.nl   De beste naam voor je bedrijf   stumbleupon0de allerbeste.nl   De beste naam voor je bedrijf   linkedin0de allerbeste.nl   De beste naam voor je bedrijf   email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

x
Like ons voor updates